Σκοποί και Στόχοι

Σκοπός της προτεινόμενης δράσης είναι οι μαθητές/ μαθήτριες να έρθουν σε στενότερη επαφή -ώστε τελικά να γνωρίσουν, να οικειοποιηθούν και τελικά να αγαπήσουν- τόσο την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου τους, όσο και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις της ιστορικής επιστήμης με ταυτόχρονη ενίσχυση της δημιουργικότητας μέσω Μάθησης με Βάση Ερευνητικές Εργασίες (Project-Based) που απαιτεί από τους μαθητές να ασχοληθούν ενεργά με ουσιώδη, υφιστάμενα προβλήματα για εκτενές χρονικό διάστημα, ελέγχοντας την ορθότητα των ιδεών τους μόνοι τους.

Επίσης, σκοπός είναι να προωθήσει τη συνεργασία μεταξύ των σχολικών μονάδων, το άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία και τη συνεργασία τους με τους τοπικούς φορείς.


         Οι μαθητές μέσα από το πρόγραμμα αναμένεται:

  • Να διακρίνουν την ιστορική από τη βιωμένη πραγματικότητα.

  • Να έρθουν σε επαφή με υλικά και άυλα τεκμήρια της ιστορίας του τόπου τους.

  • Να έρθουν σε επαφή, να γνωρίσουν και να αξιοποιήσουν μέσα από τη συνεργασία τους με ειδικούς επιστήμονες, με τις επιστήμες που σχετίζεται και συνεργάζεται η ιστορική επιστήμη.

  • Να καταστούν κριτικοί αναγνώστες της ιστορικής πληροφορίας και όχι κριτές και επικριτές της.

  • Να προωθηθεί η συνεργασία της σχολικής μονάδας με τη στενότερη και ευρύτερη κοινωνία, με άλλες σχολικές μονάδες της πόλης αλλά και με τους αρμόδιους φορείς.

  • Να παρουσιάζουν/ διοχετεύουν το έργο τους στην τοπική και ευρύτερη κοινωνία και εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε να αποτελέσουν παράδειγμα προς μίμηση προς όλους.

  • Να κατανοήσουν την έννοια της αειφορίας και του ρόλου της στην ιστορική και πολιτισμική κληρονομιά.

  • Να αγαπήσουν το ιστορικό παρελθόν, αλλά και την ιστορία ως μάθημα μέσα από την καινοτόμα αυτή προσέγγιση.

  • Να έρθουν σε επαφή με άλλες όψεις και προσεγγίσεις της ιστορίας (πολιτισμική, δημογραφική, κ.τ.λ.) πέραν της στείρας γεγονοτολογικής προσέγγισης, που στηρίζεται σε ονόματα και σε ημερομηνίες και μόνο σ’ αυτά.

  • Να κατανοήσουν τη συμβολή της κοινωνίας γενικότερα στη διαμόρφωση της ιστορικής πραγματικότητας, πέραν της συμβολής των εξεχουσών προσωπικοτήτων, που σίγουρα δεν εξαιρείται.

  • Να προαχθεί η κριτική ικανότητα.

  • Να προαχθεί η συνεργατικότητα μεταξύ των μαθητών.

  • Να αγαπήσουν, ώστε τελικά να μπορούν να σεβαστούν, την ιστορία και τον πολιτισμό τόσο του τόπου τους και της χώρας τους, όσο και των άλλων λαών.

  • Να εμπλακούν βιωματικά και συνεργατικά σε δράσεις που αφορούν στη μεθοδολογική προσέγγιση της ιστορίας, ώστε να μυηθούν στην επιστήμη αυτή.

  • Να κατανοήσουν πως το ιστορικό πλαίσιο βρίσκεται ενταγμένο σε ένα πολιτισμικό πλαίσιο.

  • Να γνωρίσουν την ιστορία του τόπου τους και μέσα από αυτή να κάνουν αναγωγές και συνδέσεις με την περιφερειακή, εθνική ή και ευρωπαϊκή ιστορία.

    Επίσης, μέσα από το πρόγραμμα αναμένεται οι εκπαιδευτικοί:

  • Να εμπλουτίσουν τις δικές τους γνώσεις και να εμβαθύνουν σε θέματα ιστορίας, πολιτισμού και ιστορικής μεθοδολογίας, ώστε να συμβάλλουν κατά το δυνατόν αρτιότερα στο διδακτικό έργο της ιστορίας.

  • Να γνωρίσουν ιστορικές και πολιτισμικές πτυχές του τόπου στον οποίο διδάσκουν, αλλά και του ευρύτερου τόπου, ώστε να αποτελέσουν τους μεσολαβητές για τη μεταλαμπάδευση της γνώσης αυτής.

  • Να καταστούν κοινωνοί των σύγχρονων ιστορικών μεθόδων, διδακτικών προσεγγίσεων και επιστημονικών θέσεων της ιστορίας, ώστε να τις εμφυσήσουν στα παιδιά.

  • Να συνεργαστούν με άλλους εκπαιδευτικούς, να ανταλλάξουν απόψεις και εμπειρίες και να διερευνήσουν καινοτόμους τρόπους προσέγγισης της ιστορίας και ιστορικής μεθοδολογίας.

  • Σε κάθε περίπτωση, επιδιώκεται η παράλληλη επίτευξη των στόχων που τίθενται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών.

  • Επισημαίνεται ότι η Τοπική Ιστορία αποτελεί βασική παράμετρο στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας και με την έννοια αυτή, ο/η εκπαιδευτικός με βάση τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών αλλά και τον τόπο κατοικίας τους, μπορεί να αξιοποιήσει ικανό διδακτικό χρόνο που είναι διαθέσιμο προκειμένου να καθοδηγήσει τους/τις μαθητές/ήτριες, ώστε να εκπονήσουν Σχέδια Εργασίας ή και άλλες σχετικές διαθεματικές δραστηριότητες.  (ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024)