Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023

Η αρχή της περιπέτειας...


- Μαμά, μπαμπά κοιτάξτε, ένας αρχαίος πολεμιστής!

- Είναι ο βασιλιάς Πύρρος, Ιωάννα. Βασιλιάς των αρχαίων Μολοσσών, ενός ελληνικού φύλου που κατοικούσε στην Ήπειρο.

- Α, τώρα κατάλαβα. Από αυτόν πήρε το όνομά της η Ήπειρος…

- Όχι, Ιωάννα. Οι Κερκυραίοι έδωσαν το όνομα της Ηπείρου!

- Μα, πώς έγινε αυτό μαμά;

- Νομίζω πως ήρθε η ώρα να ζητήσουμε τη βοήθεια των παιδιών της Στ΄ τάξης από τα σχολεία των Ιωαννίνων. Θα μας βοηθήσουν να μάθουμε πολλά στοιχεία για την ιστορία της πόλης μας.

Τι λέτε παιδιά, θα μας βοηθήσετε;

….

Όπως έλεγε ο κυνικός φιλόσοφος Αντισθένης: «αρχή παιδεύσεως, η των ονομάτων επίσκεψις».

Ας αρχίσουμε, λοιπόν, από το όνομα της Ηπείρου. Επίσης καλό είναι να μάθουμε πώς πήρε το όνομά της και η πόλη μας, τα όμορφα Ιωάννινα.

- Μαμά, λες να το πήρε από εμένα;

- Λίγο δύσκολο, Ιωάννα. Εσύ είσαι μικρούλα ακόμη. Η πόλη μας βρίσκεται εδώ, πολλούς αιώνες τώρα. Ας ακούσουμε τι έχουν να μας πουν τα παιδιά.


….



Εργασία 1η: Βρείτε από πού πήραν το όνομά τους  η Ήπειρος και τα Ιωάννινα. 


Εργασία 2η: Συλλέξτε στοιχεία για τον βασιλιά Πύρρο και γράψτε ένα μικρό κείμενο στο οποίο ο ίδιος θα μιλά για τη ζωή του. Το άγαλμά του βρίσκεται στην κεντρική πλατεία. Μπορείτε να το επισκεφτείτε, να το παρατηρήσετε, να το φωτογραφίσετε και να το σχεδιάσετε αν επιθυμείτε. Από αυτό το σημείο θα ξεκινήσουμε την περιήγησή μας στην πόλη και θα φτάσουμε μέχρι το κάστρο των Ιωαννίνων χαρτογραφώντας τα μνημεία που θα συναντήσουμε στη διαδρομή μας!


Σημείωση: Το υλικό που θα ετοιμάσετε θα το ανεβάσετε στην πλατφόρμα Lams.

(Θα σας δοθούν αναλυτικές οδηγίες)


Προαιρετική εργασία: Ακούστε το παραμύθι: «Το Κάστρο της Νεράιδας».

Πρόκειται για ένα παραμύθι που αφορά όχι μόνο το όνομα αλλά και τη δημιουργία της πόλης των Ιωαννίνων.


- - - - - -

Αλλά ας δούμε πρώτα τι είναι «μνημείο»

Μνημείο είναι ό,τι αποτυπώνεται στη μνήμη, ό,τι δηλαδή αξίζει να θυμόμαστε, ή με τη μορφή και το περιεχόμενό του μας κάνει να το θυμόμαστε και ανήκει στην πολιτιστική κληρονομιά μας. Μνημείο και μνήμη είναι λέξεις της ίδιας οικογένειας.


Εργασία 3η: Φτιάξτε με την ομάδα σας έναν εννοιολογικό χάρτη για τα μνημεία. Δείτε ένα παράδειγμα, εδώ…>>>


Λεξικό της κοινής νεοελληνικής: https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF

Βικιπαίδεια: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF

Βικιλεξικό: https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF



- Και τι είναι η πολιτιστική κληρονομιά;

Στον όρο «πολιτιστική κληρονομιά» περιλαμβάνονται μνημεία (δηλαδή αρχιτεκτονικά και ζωγραφικά έργα, γλυπτά, κατασκευές που έχουν αρχαιολογικό χαρακτήρα καθώς και επιγραφές, σπήλαια και άλλα) οικοδομικά συγκροτήματα καθώς και χωρικά δημιουργήματα φτιαγμένα από τον άνθρωπο μόνο του ή και με τη συμβολή του φυσικού περιβάλλοντος.

Στα κείμενα των Διεθνών Συμβάσεων και στη βιβλιογραφία συχνά ταυτίζεται ο όρος «πολιτιστική κληρονομιά» με τον όρο «πολιτιστικό αγαθό».




- Τελικά, μαμά, όσο περισσότερα μαθαίνουμε τόσο περισσότερες απορίες έχουμε!

- Αυτή, Ιωάννα μου, είναι και η μαγεία της γνώσης. Τι λέτε παιδιά, θέλετε να εξερευνήσουμε όλοι μαζί τα μνημεία της πόλης μας και να μάθουμε την ιστορία της;

…..


Η περιπέτεια αρχίζει...