Τα συνεργαζόμενα σχολεία του προγράμματος:
«Ιωάννινα - γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μου!»
προκηρύσσουν
διαγωνισμό αφίσας!
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν
οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετέχουν στη δράση.
Τα συνεργαζόμενα σχολεία του προγράμματος:
«Ιωάννινα - γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μου!»
προκηρύσσουν
διαγωνισμό αφίσας!
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν
οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετέχουν στη δράση.
Περιηγηθείτε στον «κήπο των ηρώων» της πόλης μας και γνωρίστε τα μνημεία και τα αγάλματα που εκτίθενται στον χώρο δίπλα από το ρολόι της πλατείας με τη βοήθεια της Ακουστικής Γλυπτοθήκης που δημιούργησαν προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Την Ο.Μ.Ι. (Ομάδα Μαθητείας στην Ιστορία) συντονίζει η κα Χρύσα Ταμίσογλου.
Καλή ξενάγηση!
κάντε κλικ στην εικόνα για μετάβαση στην εφαρμογή...>>> |
- Μαμά, μαμά, θυμάσαι που ερχόμασταν εδώ και βγάζαμε φωτογραφίες;
- Μπαμπά, αφού μάθαμε από πού πήραν το όνομά τους η Ήπειρος και τα Ιωάννινα, μπορούμε να πάμε μέχρι το ρολόι που βρίσκεται στην κάτω πλατεία;
- Ναι, Αλέξανδρε. Θα ξεκινήσουμε από το άγαλμα του βασιλιά Πύρρου στην άνω πλατεία και θα φτάσουμε μέχρι το πάρκο των ηρώων στην κάτω πλατεία. Εκεί που είναι το ρολόι, το πιο γνωστό μνημείο των Ιωαννίνων. Ξέρεις πόσες φωτογραφίες έχει βγάλει εκεί η αδερφή σου η Ιωάννα; Κι όχι μόνο αυτή, αλλά και όσοι μένουν ή επισκέπτονται τα Γιάννενα.
Στη διαδρομή θα συναντήσουμε αρκετά μνημεία που δεν είναι και τόσο γνωστά. Θα ακολουθήσουμε μια διαφορετική διαδρομή. Θα περάσουμε από την πεζογέφυρα της κεντρικής πλατείας, της πλατείας Πύρρου, και θα κατεβούμε στην οδό Μπιζανίου. Στη συνέχεια θα πάμε προς τη λαϊκή αγορά και πριν φτάσουμε στο Πνευματικό Κέντρο θα ανεβούμε στο δρόμο που οδηγεί προς το ρολόι.
Ο χάρτης μάς δείχνει τη διαδρομή καθώς και τα μνημεία που θα συναντήσουμε. Τα παιδιά της Στ΄ τάξης που είναι οι «ξεναγοί» μας θα μας βοηθήσουν να μάθουμε την ιστορία αυτών των μνημείων.
Ας ξεκινήσουμε από το όμορφο κτίριο του Δημοτικού Ωδείου.
Εργασία 4η: Συγκεντρώστε στοιχεία για το κτίριο του Δημοτικού Ωδείου και ερευνήστε τη σχέση του με την οδό στην οποία βρίσκεται.
Στη συνέχεια θα επισκεφτούμε το Τζαμί και τον Μεντρεσέ του Βελή πασά που βρίσκονται μπροστά στο Πνευματικό Κέντρο, δίπλα στη λαϊκή αγορά.
Εργασία 5η: Η περίοδος της Οθωμανικής κατοχής στα Γιάννενα κράτησε σχεδόν 500 χρόνια, Τα θρησκευτικά μνημεία από εκείνη την εποχή είναι αρκετά. Κάντε την έρευνά σας και βρείτε: α) Πόσα Τζαμιά υπάρχουν σήμερα στα Γιάννενα; β) Πόσοι Μεντρεσέδες; γ) Ποια ήταν η λειτουργία τους; δ) Υπήρχαν άλλα Τζαμιά (που δεν υπάρχουν σήμερα) και πόσα ήταν;
Και θα καταλήξουμε στο πιο γνωστό σημείο της πόλης μας που είναι το ρολόι της κεντρικής πλατείας.
Εργασία 6η: Συγκεντρώστε στοιχεία για την ιστορία του ρολογιού. Γράψτε ένα μικρό κείμενο και περιγράψτε το πιο πολυφωτογραφημένο μνημείο της πόλης. Μπορείτε να το ζωγραφίσετε ή και να το φωτογραφίσετε!
Εργασία 7η: Διαλέξτε όποιο μνημείο σας έκανε εντύπωση ή σας άρεσε πιο πολύ και συμπληρώστε το Δελτίο Ερευνητή/Ερευνήτριας που θα βρείτε εδώ...>>>
- Μαμά, μπαμπά κοιτάξτε, ένας αρχαίος πολεμιστής!
- Είναι ο βασιλιάς Πύρρος, Ιωάννα. Βασιλιάς των αρχαίων Μολοσσών, ενός ελληνικού φύλου που κατοικούσε στην Ήπειρο.
- Α, τώρα κατάλαβα. Από αυτόν πήρε το όνομά της η Ήπειρος…
- Όχι, Ιωάννα. Οι Κερκυραίοι έδωσαν το όνομα της Ηπείρου!
- Μα, πώς έγινε αυτό μαμά;
- Νομίζω πως ήρθε η ώρα να ζητήσουμε τη βοήθεια των παιδιών της Στ΄ τάξης από τα σχολεία των Ιωαννίνων. Θα μας βοηθήσουν να μάθουμε πολλά στοιχεία για την ιστορία της πόλης μας.
Τι λέτε παιδιά, θα μας βοηθήσετε;
….
Όπως έλεγε ο κυνικός φιλόσοφος Αντισθένης: «αρχή παιδεύσεως, η των ονομάτων επίσκεψις».
Ας αρχίσουμε, λοιπόν, από το όνομα της Ηπείρου. Επίσης καλό είναι να μάθουμε πώς πήρε το όνομά της και η πόλη μας, τα όμορφα Ιωάννινα.
- Μαμά, λες να το πήρε από εμένα;
- Λίγο δύσκολο, Ιωάννα. Εσύ είσαι μικρούλα ακόμη. Η πόλη μας βρίσκεται εδώ, πολλούς αιώνες τώρα. Ας ακούσουμε τι έχουν να μας πουν τα παιδιά.
….
Εργασία 1η: Βρείτε από πού πήραν το όνομά τους η Ήπειρος και τα Ιωάννινα.
Εργασία 2η: Συλλέξτε στοιχεία για τον βασιλιά Πύρρο και γράψτε ένα μικρό κείμενο στο οποίο ο ίδιος θα μιλά για τη ζωή του. Το άγαλμά του βρίσκεται στην κεντρική πλατεία. Μπορείτε να το επισκεφτείτε, να το παρατηρήσετε, να το φωτογραφίσετε και να το σχεδιάσετε αν επιθυμείτε. Από αυτό το σημείο θα ξεκινήσουμε την περιήγησή μας στην πόλη και θα φτάσουμε μέχρι το κάστρο των Ιωαννίνων χαρτογραφώντας τα μνημεία που θα συναντήσουμε στη διαδρομή μας!
Σημείωση: Το υλικό που θα ετοιμάσετε θα το ανεβάσετε στην πλατφόρμα Lams.
(Θα σας δοθούν αναλυτικές οδηγίες)
Προαιρετική εργασία: Ακούστε το παραμύθι: «Το Κάστρο της Νεράιδας».
Πρόκειται για ένα παραμύθι που αφορά όχι μόνο το όνομα αλλά και τη δημιουργία της πόλης των Ιωαννίνων.
- - - - - -
Αλλά ας δούμε πρώτα τι είναι «μνημείο»
Μνημείο είναι ό,τι αποτυπώνεται στη μνήμη, ό,τι δηλαδή αξίζει να θυμόμαστε, ή με τη μορφή και το περιεχόμενό του μας κάνει να το θυμόμαστε και ανήκει στην πολιτιστική κληρονομιά μας. Μνημείο και μνήμη είναι λέξεις της ίδιας οικογένειας.
Εργασία 3η: Φτιάξτε με την ομάδα σας έναν εννοιολογικό χάρτη για τα μνημεία. Δείτε ένα παράδειγμα, εδώ…>>>
Βικιπαίδεια: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF
Βικιλεξικό: https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF
- Και τι είναι η πολιτιστική κληρονομιά;
Στον όρο «πολιτιστική κληρονομιά» περιλαμβάνονται μνημεία (δηλαδή αρχιτεκτονικά και ζωγραφικά έργα, γλυπτά, κατασκευές που έχουν αρχαιολογικό χαρακτήρα καθώς και επιγραφές, σπήλαια και άλλα) οικοδομικά συγκροτήματα καθώς και χωρικά δημιουργήματα φτιαγμένα από τον άνθρωπο μόνο του ή και με τη συμβολή του φυσικού περιβάλλοντος.
Στα κείμενα των Διεθνών Συμβάσεων και στη βιβλιογραφία συχνά ταυτίζεται ο όρος «πολιτιστική κληρονομιά» με τον όρο «πολιτιστικό αγαθό».
- Τελικά, μαμά, όσο περισσότερα μαθαίνουμε τόσο περισσότερες απορίες έχουμε!
- Αυτή, Ιωάννα μου, είναι και η μαγεία της γνώσης. Τι λέτε παιδιά, θέλετε να εξερευνήσουμε όλοι μαζί τα μνημεία της πόλης μας και να μάθουμε την ιστορία της;
…..
Η περιπέτεια αρχίζει...