Από τον Πύρρο στον Μαβίλη!
Μια διαδρομή στην πόλη και την ιστορία της
που ξεκινά από το άγαλμα του βασιλιά Πύρρου
στην κεντρική πλατεία των Ιωαννίνων
και καταλήγει στην προτομή του Μαβίλη,
στον Μόλο της λίμνης Παμβώτιδας.
Από τον Πύρρο στον Μαβίλη!
Μια διαδρομή στην πόλη και την ιστορία της
που ξεκινά από το άγαλμα του βασιλιά Πύρρου
στην κεντρική πλατεία των Ιωαννίνων
και καταλήγει στην προτομή του Μαβίλη,
στον Μόλο της λίμνης Παμβώτιδας.
Τυπώθηκαν οι κάρτες ΤΑΒΟΟ και μοιράστηκαν στα σχολεία του Δικτύου:
«Ιωάννινα-γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μου!»
Με τις κάρτες τα παιδιά θα παίξουν
και ταυτόχρονα θα μάθουν τα μνημεία της πόλης που ζουν!
Καλή διασκέδαση!!!
Η σημερινή μας διαδρομή ξεκίνησε από τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη. Διασχίσαμε την οδό Νικολάκη Εφέντη, μιλήσαμε για το Καμπέρειο Πνευματικό Κέντρο, επισκεφτήκαμε το Αρχοντικό Πυρσινέλλα, περάσαμε από το Καπλάνειο Μέγαρο, το Παπαζόγλειο (πρώην υφαντική σχολή), διασχίσαμε την οδό Λόρδου Βύρωνα, μιλήσαμε για τα Μπιζεστένια και για το Μπαϊρακλί τζαμί (το τζαμί της αγοράς), είδαμε τα εργαστήρια λαϊκής τέχνης στα σοκάκια του ιστορικού κέντρου, μιλήσαμε για τις στοές και τα χάνια της οδού Ανεξαρτησίας, είδαμε τον τόπο μαρτυρίου του Νεομάρτυρα Γεωργίου (προστάτη των Ιωαννίνων), μιλήσαμε για το Κουρμανιό και την τείχιση της πόλης από τον Αλή πασά καθώς και τον τρόπο που χτίστηκε το κάστρο όπως και για την τάφρο που το περιέβαλε. Πριν μπούμε στην κεντρική είσοδο του κάστρου σταθήκαμε στο προσκυνητάρι του Αη Γιώργη, παρατηρήσαμε τα ανάγλυφα της πύλης και μιλήσαμε για τον πύργο του ρολογιού και την ιστορία του.
Μπαίνοντας στο κάστρο σταθήκαμε στον πύργο του Θωμά,
διαβήκαμε τα σοκάκια της καστροπολιτείας, περάσαμε από την εβραϊκή συναγωγή,
συναντήσαμε το Σουφαρί σαράι, είδαμε τα οθωμανικά λουτρά που ανακαινίζονται,
μιλήσαμε για την οθωμανική βιβλιοθήκη και τον μεντρεσέ που βρίσκονται στη σκιά
του Ασλάν τζαμιού (Δημοτικό Μουσείο) και συνεχίσαμε μέχρι την είσοδο της ακρόπολης
του Ιτς Καλέ. Εκεί αναφερθήκαμε στα μνημεία που υπάρχουν στη ΝΑ Ακρόπολη, πριν
καταλήξουμε στο μουσείο Αργυροτεχνίας που ήταν και ο τελικός προορισμός μας, αφού
συμμετείχαμε στο Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ το οποίο διοργάνωσε το Δίκτυο
για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με τίτλο: «Μαζί»!
Εκεί παρουσιάσαμε ένα μουσικο-θεατρικό δρώμενο όπου ο μικρός
Πρίγκιπας συναντά την Αλεπού και μαθαίνει το μεγάλο της μυστικό! Ποιο είναι το
μυστικό αυτό; Μα το ότι: «Μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά! Τα μάτια δεν μπορούν
να δουν την ουσία της ζωής, που είναι το ΜΑΖΙ μέσα από την αγνή και άδολη
φιλία»
Την όμορφη σημερινή διαδρομή συμπλήρωσε μια πολύ ευχάριστη
έκπληξη που μας περίμενε στο Αρχοντικό Πυρσινέλλα. Εκεί συναντήσαμε τον
πρόεδρο του ΔΗ.ΠΕ.Θ.Ι. με τον οποίο είχαμε μια θερμή συνομιλία για τις δράσεις του
δημοτικού μας θεάτρου και τον ρόλο του στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης. Επίσης
ο καθηγητής του ΠΤΔΕ και πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Γεώργιος Καψάλης, μας μίλησε για τη μετάβασή μας
στο γυμνάσιο και μας έδωσε πολύ χρήσιμες συμβουλές.
Κουραστική ημέρα, αλλά πολύ πλούσια σε εικόνες, γνώσεις και
εμπειρίες!
Αναμνηστικά Διπλώματα δόθηκαν στους μαθητές και στις μαθήτριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα: «Ιωάννινα-γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μου!» καθώς και χάρτες με τα σημαντικότερα μνημεία των Ιωαννίνων.
Επίσης τυπώθηκαν οι κάρτες TABOO με τα μνημεία της πόλης που ετοίμασαν τα παιδιά. Ένα αντίγραφο δόθηκε ως ενθύμιο συνεργασίας στους φοιτητές και τις φοιτήτριες του ΠΤΔΕ του ΠΙ που σχεδίασαν και υλοποίησαν την δράση ολοκλήρωσης του προγράμματος στο κάστρο Ιτς Καλέ.
Στο πλαίσιο των δράσεων Ενεργού Πολιτειότητας το 1ο Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Σχολείων Π.Ε. Ιωαννίνων απέστειλε ανοικτή επιστολή προς το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου ζητώντας να αποκατασταθεί η ιστορική αλήθεια και να αποδοθεί ο σωστός χαρακτηρισμός στον εθνομάρτυρα Διονύσιο.
Η επιστολή έχει ως εξής:
Ανοιχτή Επιστολή προς το Περιφερειακό
Συμβούλιο Ηπείρου
Ιωάννινα, 17 / 5
/ 2024
Στο πλαίσιο του προγράμματος
Τοπικής Ιστορίας: «Ιωάννινα – γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μου!», 7
Δημοτικά Σχολεία των Ιωαννίνων, 9 τμήματα Στ΄ τάξης, 17 εκπαιδευτικοί διαφόρων
ειδικοτήτων και περισσότεροι από 160 μαθητές και μαθήτριες,
απαρτίζουμε το «1ο Θεματικό
Δίκτυο Σχολείων Π.Ε. Ιωαννίνων» και ξεκινήσαμε ένα υπέροχο ταξίδι για να
γνωρίσουμε τα μνημεία της πόλης μας, με την υποστήριξη του Εργαστηρίου
Κοινωνικών Επιστημών και Εκπαίδευσης του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Στο ταξίδι μας αυτό, «για να
γνωρίσουμε την πόλη μας», μας περίμενε μια μεγάλη έκπληξη!
Την Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024, επισκεφτήκαμε
το νησί της Παμβώτιδας και διαπιστώσαμε πως το καραβάκι που θα μας μετέφερε έφερε
το όνομα: «Δ. Σκυλόσοφος» ΝΠ 124.
Επειδή:
1. Στο
μάθημα της Ιστορίας, φέτος, μάθαμε πως: «το 1600 ο Μητροπολίτης Λαρίσης
Διονύσιος, γνωστός ως Φιλόσοφος, ξεσήκωσε τους υπόδουλους Έλληνες στην ορεινή
Θεσσαλία. Το κίνημά του όμως απέτυχε και ο ίδιος διέφυγε στη Ρώμη και έπειτα
στην Ισπανία ζητώντας ενισχύσεις. Εννέα χρόνια αργότερα επέστρεψε στην
τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, παροτρύνοντας τους κατοίκους της Θεσπρωτίας να
εξεγερθούν. Ο Διονύσιος ο Φιλόσοφος, ο οποίος αποκαλούνταν ειρωνικά από τους
εχθρούς του «Σκυλόσοφος», τον Σεπτέμβριο του 1611 βρήκε μαρτυρικό θάνατο από
τους Τούρκους. [βιβλίο Ιστορίας Στ΄ τάξης Δημοτικού, κεφ. Β΄, ενότητα 9, σελ.
62-65, τα προεπαναστατικά κινήματα]
2. Στο
Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας Παύλου Βρέλλη, το οποίο επισκεφτήκαμε στις 20
Φεβρουαρίου 2024, είδαμε πως ο Διονύσιος αποκαλούνταν με το προσωνύμιο: «Διονύσιος
ο Φιλόσοφος» λόγω και των εξαιρετικών σπουδών του στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Μάλιστα στην ηλεκτρονική σελίδα του Μουσείου διαβάσαμε την παρότρυνση του
δημιουργού: «Σας παρακαλώ, θυμηθείτε τον ως Διονύσιο Φιλόσοφο και όχι με το
βρωμερό του … “υποκοριστικό”.»
3. Το
μνημείο στη ΒΑ πλευρά του κάστρου, που επισκεφτήκαμε πριν λίγους μήνες στο
πλαίσιο του ίδιου προγράμματος, τόσο η μνημονική πλάκα στην είσοδο της σπηλιάς
όπου συνελήφθη και εγδάρη ζωντανός ο Διονύσιος στην προσπάθειά του να
απελευθερώσει τα Γιάννενα, τα οποία έμειναν σκλαβωμένα για ακόμα 3 αιώνες, όσο και
η προτομή του που ατενίζει τη λίμνη Παμβώτιδα στα ριζά του βράχου του κάστρου, φέρουν
την ονομασία: «Διονύσιος Φιλόσοφος».
4. Ο
δήμος Ιωαννιτών έδωσε στον παραλίμνιο δρόμο, γύρω από το κάστρο, το όνομά του: «οδός
Διονυσίου Φιλοσόφου», ονομασία την οποία χρησιμοποιεί και η Google στους
χάρτες της.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες των Δημοτικών Σχολείων:
16ου, 21ου, 24ου, 26ου,
Κουτσελιού, Πεδινής και Σταυρακίου,
οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και
η Συντονίστρια του Δικτύου
Παρασκευή Νταλαούτη
Διευθύντρια του Δ.Σ. Σταυρακίου
7 Δημοτικά Σχολεία της πόλης των Ιωαννίνων που απαρτίζουν το 1ο Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Σχολείων Π.Ε. Ιωαννίνων με τίτλο: «Ιωάννινα – γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μου!» συναντήθηκαν σήμερα, Παρασκευή 17 Μαΐου 2017, στο Ιτς Καλέ και συμμετείχαν σε ένα Κυνήγι Θησαυρού που διοργάνωσε το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών και Εκπαίδευσης, που υποστηρίζει παιδαγωγικά το Δίκτυο, με τη συμμετοχή δεκάδων φοιτητών και φοιτητριών του Π.Τ.Δ.Ε. του Π.Ι. και την καθοδήγηση της Dr. Χρύσας Ταμίσογλου, Ε.ΔΙ.Π. - Μέλους του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Στην άρτια και εξαιρετικά
οργανωμένη αυτή εκπαιδευτική δράση έλαβαν μέρος περισσότεροι από 160 μαθητές
και μαθήτριες σε μια προσπάθεια να γνωρίσουν τα μνημεία της πόλης, να
προσεγγίσουν την τοπική ιστορία και να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους.
Υπήρχαν εννέα σταθμοί τους οποίους
είχαν οργανώσει άψογα οι φοιτητές/τριες - αυριανοί εκπαιδευτικοί, με
διαφορετικές δράσεις, όπου τα παιδιά έπρεπε να λύσουν έναν γρίφο κάθε φορά και
στο τέλος να συμπληρώσουν ένα puzl κάποιου μνημείου της πόλης. Οι γρίφοι ήταν ποικίλης θεματικής και είχαν
βιωματικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα (εμπλέκονταν χορός, μαθηματικά,
παρατηρητικότητα, γνώσεις κτλ). Νικήτρια ήταν η ομάδα που ολοκλήρωσε πρώτη τις δοκιμασίες.
Σε όλους τους μαθητές δόθηκαν
αναμνηστικά διπλώματα και καθένα από τα 9 τμήματα της Στ΄ τάξης που συμμετείχαν,
έλαβε από ένα αναμνηστικό κύπελο!
Στο τέλος της εκδήλωσης οι
μαθητές προ(σ)κάλεσαν σε έναν αγώνα TABOO, που ετοίμασαν οι ίδιοι, τους φοιτητές και τις φοιτήτριες για
να τους ευχαριστήσουν για τη μοναδική εμπειρία που τους είχαν χαρίσει.
Την εκδήλωση χαιρέτησε ο Συντονιστής
Εκπαίδευσης κ. Λάζαρος Κωστανάσιος, καθώς και ο Αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου
Ιωαννιτών κ. Στέφανος Σίντος.
Εκ
μέρους των μαθητών και των μαθητριών των Δημοτικών Σχολείων:
16ου,
21ου, 24ου, 26ου, Κουτσελιού, Πεδινής και Σταυρακίου,
και
των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα,
Ευχαριστούμε πολύ όλους τους φοιτητές και όλες τις φοιτήτριες του Π.Τ.Δ.Ε. του Π.Ι. που οργάνωσαν τη σημερινή δράση και ιδιαίτερα την καθηγήτρια κα Ταμίσογλου για τη συνεργασία και την έμπρακτη στήριξή της στις δράσεις του Δικτύου μας.
Η
Συντονίστρια του Δικτύου
Στο πλαίσιο του προγράμματος: «Ιωάννινα – γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μου!» τα δύο τμήματα της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Σταυρακίου επισκέφτηκαν σήμερα το νησί της Παμβώτιδας και αφού περιηγήθηκαν στα σοκάκια του οικισμού (πρωτοκατοικήθηκε τον 13ο αι. από οικογένειες της Κωνσταντινούπολης που έφυγαν από την Πόλη έπειτα από την άλωσή της το 1204 από τους Φράγκους), συνέχισαν στο «Μουσείο Αλή πασά και Επαναστατικής Περιόδου» που επιμελείται ο γνωστός συλλέκτης Φώτης Ραπακούσης και κατέληξαν στη μοναστική κοινότητα του νησιού με τα 7 μοναστήρια και τις δύο μονές (που είναι η τρίτη μεγαλύτερη μοναστική κοινότητα της χώρας μετά το Άγιο Όρος και τα Μετέωρα).
Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική εκδρομή που κάλυψε
μια σημαντική ιστορική περίοδο της πόλης των Ιωαννίνων αφού το νησί αποτελούσε
και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της.