Δραστηριότητα


ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΝΗΜΕΙΟ

Μνημείο είναι ό,τι αποτυπώνεται στη μνήμη, ό,τι δηλαδή αξίζει να θυμόμαστε, ή με τη μορφή και το περιεχόμενό του μας κάνει να το θυμόμαστε και ανήκουν στην πολιτιστική κληρονομιά μας . Τα υλικά κατάλοιπα τού παρελθόντος (ανθρώπινα έργα, κατάλοιπα ανθρώπινων δραστηριοτήτων, ανθρώπινο περιβάλλον), είναι για τον άνθρωπο μαρτυρίες τής ιστορίας του. Είναι, επομένως, απαραίτητα για να μάθει τον εαυτό του, για την αυτογνωσία του, για την εθνική του συνείδηση και για τη θέση του ανάμεσα στους άλλους λαούς. Συνεπώς, είναι άξια μνήμης και γι’ αυτό ονομάζονται μνημεία. Με αυτή την έννοια, όχι μόνον τα εντυπωσιακά έργα τέχνης, αλλά και όλα τα κατάλοιπα τού ανθρώπινου παρελθόντος, ακόμα και τα πιο ταπεινά, είναι μνημεία.



Η ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΡΑΣΗ

Ο άνθρωπος καταφέρνει να διαμορφώσει την ταυτότητά του και τον ρόλο του στην κοινωνία, εφόσον οικειώνεται τα αγαθά του πολιτισμού (Chatziefthymiou, 2019). Συχνά όμως η επαφή των μαθητών/-τριών με τα μνημεία του πολιτισμού μας, περιορίζεται σε τυπικές επισκέψεις στο πλαίσιο μόνο κάποιας εκπαιδευτικής επίσκεψης, ενώ θα πρέπει να αποκτά τον χαρακτήρα μιας ουσιαστικότερης γνωριμίας. Ταυτόχρονα, η πολιτιστική κληρονομιά θα πρέπει να αναδεικνύεται είτε είναι υλική, είτε είναι άυλη, να προστατεύεται και να γίνεται σεβαστή από το ευρύτερο κοινό (Hoelscher, 2006). Η ψηφιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και η ενσωμάτωσή της σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα στο σχολείο θα πρέπει να συμβαδίζει με μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της πολιτιστικής κληρονομιάς που, αντί να την απομονώνει από την καθημερινή ζωή, να ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση μεταξύ αυτής και της κοινωνίας των πολιτών. Η αξιοποίηση ψηφιακών χαρτών προσθέτει στην αξιοπιστία μιας ιστορίας γιατί ο τόπος και η θέση συνδέονται με την ίδια την έννοια του προορισμού (Denning, 2005). Στο προτεινόμενο Πρόγραμμα οι μαθητές/-τριες ως μικροί ερευνητές/χαρτογράφοι εντοπίζουν μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς στην περιοχή τους και κατόπιν δημιουργούν τους δικούς τους διαδραστικούς ψηφιακούς χάρτες μνημείων (Αλμπανάκη, Γκιούρα, 2016). O ψηφιακός μετασχηματισμός άλλωστε είναι μία από τις έξι προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το διάστημα 2019- 2024 όπως και η καλλιέργεια της ψηφιακής ικανότητας των Ευρωπαίων πολιτών (DigComp 2.1., 2017).

Η προτεινόμενη δράση στηρίζεται:

α) στην πρόταση που κατατέθηκε στον Συμμετοχικό Προϋπολογισμό του δήμου Ιωαννιτών με τίτλο: «Mονοπάτια ιστορίας και πολιτισμού στην πόλη των Ιωαννίνων»  και

β) στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο: «Μικροί χαρτογράφοι εν δράσει: Χαρτογραφώντας τα μνημεία της πόλης μου» που ανήκει στη θεματική ενότητα: Φροντίζω το Περιβάλλον, υποθεματική: Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά.

Πρόκειται να υλοποιηθεί διαθεματικά και διεπιστημονικά, αξιοποιώντας την ομαδοσυνεργατική και την ανακαλυπτική/ διερευνητική μέθοδο σε συνδυασμό με τη μέθοδο project. Συνδέεται, δε, με τα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας, της Ιστορίας, των Μαθηματικών, της Γεωγραφίας, των Θρησκευτικών, των ξένων γλωσσών, των ΤΠΕ, καθώς και με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

Θα συμμετέχουν μαθητές και μαθήτριες της Στ΄ τάξης Δημοτικών Σχολείων των Ιωαννίνων με τις/τους εκπαιδευτικούς τους και θα συνεργαστούν μεταξύ τους με τον συντονισμό και την επιστημονική καθοδήγηση των ΣΣΕ που υπάγονται καθώς και του Υπεύθυνου Σχολικών Δραστηριοτήτων της ΔΠΕ Ιωαννίνων.